A. Uitgangspunten
Hieronder staan de uitgangspunten voor het opstellen van begroting 2023 en de meerjarenraming 2024-2026. Deze zijn vastgesteld bij de Kaderbrief 2023 in juli 2022:
- de basis voor de begroting is bestaand beleid inclusief de raadsbesluiten t/m de 1e bestuursrapportage 2022 en Kaderbrief 2023;
- nieuw beleid/voorstellen investeringen worden overgenomen uit de 1e bestuursrapportage 2022 en de Perspectiefnota 2021;
- voor de berekening van de gemeentefondsuitkering wordt rekening gehouden met de uitkomsten van de septembercirculaire 2022;
- de begroting 2023 wordt opgesteld tegen lopende prijzen;
- voor loon en prijsstijging wordt rekening gehouden met 3%; *)
- voor de jaren 2023-2025 wordt gerekend met constante prijzen (geen loon- en prijsstijging);
- de tarieven worden in 2023 inflatoir verhoogd met 3%;
- het renteomslagpercentage bedraagt 0%;
- de rekenrente voor nieuw aan te trekken geldleningen is 1,5%;
- de aan de grondexploitaties toe te rekenen rente is gebaseerd op de werkelijk betaalde rente over het gemeentelijke vreemde vermogen (de uitstaande geldleningen). Voor de begroting 2023 is uitgegaan van 0,22%;
- de ramingen voor grondexploitaties (inclusief de ramingen voor plankosten) zijn ontleend aan de nota Meerjaren Grondexploitatie 2023-2026. Deze ligt tegelijkertijd met deze begroting voor ter besluitvorming;
- de netto schuld quote bedraagt maximaal 100%.
*) In afwijking van bovenstaande is voor de loonstijging uitgegaan van 6% in plaats van 3%. Dit gezien de CAO uitkomsten en onderhandelingen in andere sectoren. De inzet bij de CAO onderhandelingen voor ambtenaren is onder andere een CAO voor 1 jaar met passende loonsverhoging. Daarnaast zien we dat de prijsstijging op dit moment de reguliere indexatie overstijgt. Welke effecten dit heeft voor 2023 is op dit moment moeilijk in te schatten. Het is de vraag of het prijspeil zich stabiliseert of juist verder aantrekt. Mogelijk effect hiervan kan zijn dat de begroting op onderdelen ontoereikend is en er gaandeweg het jaar bijgeraamd moet worden.
B. Meest recente meerjarenbeeld en perspectief
Bij de 1e bestuursrapportage 2022 hebben wij het financieel perspectief voor 2023 en volgende jaren geschetst. Een sluitende begroting en het weerstandsvermogen op orde.
Onderstaand een overzicht met als vertrekpunt de uitkomsten zoals deze gepresenteerd zijn bij de 1e bestuursrapportage 2022 inclusief een korte toelichting op de structurele en incidentele bijstellingen.
Bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Structureel | |||||
Saldo na 1e bestuursrapportage 2022 | 370 | 353 | 751 | 751 | |
Bijstellingen | 1.443 | 2.478 | 3.037 | 704 | |
Nieuw structureel saldo | 1.813 | 2.831 | 3.788 | 1.455 | |
Incidenteel | |||||
Saldo na 1e bestuursrapportage 2022 | -462 | -137 | -150 | -150 | |
Bijstellingen | -68 | -24 | -20 | -5 | |
Nieuw incidenteel saldo | -530 | -161 | -170 | -155 | |
Nieuw begrotingssaldo | 1.283 | 2.670 | 3.618 | 1.300 |
Specificatie van de bijstelling met korte toelichting | |||||
Bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Bijstellingen structureel | |||||
A | Loon- en prijscompensatie (voorzover niet elders verwerkt) | -1.104 | -1.094 | -1.090 | -1.090 |
B | Dienstverlening Hardenberg | -79 | -79 | -79 | -79 |
C | Afschrijvingen | -124 | -147 | -181 | -162 |
D | OZB | 28 | 28 | 28 | 28 |
E | WMO, Jeugd, Leerlingenvervoer en GI's | -920 | -820 | -520 | -520 |
F | Publieksdienst | 4 | 9 | 12 | 32 |
G | Verbonden partijen | 92 | 92 | 92 | 92 |
H | Algemene uitkering meicirculaire | 3.476 | 4.793 | 5.394 | 2.082 |
I | Algemene uitkering septembercirculaire | 730 | 395 | 78 | 885 |
J | Uitkomsten 2e bestuursrapportage | -84 | -84 | -84 | -84 |
K | Afval en riolering | 138 | 178 | 331 | 382 |
L | Groot onderhoud / vervangingsinvesteringen | -72 | -135 | -235 | -248 |
M | Begraafplaatsen | -115 | -115 | -115 | -115 |
N | Grondexploitatie | -7 | -9 | ||
O | Energie | -450 | -450 | -450 | -450 |
P | Dividend | 50 | 50 | 50 | 50 |
Q | Openbare verlichting (verduurzaming 2e fase) | -12 | -24 | -24 | |
R | Onderhoud civiele kunstwerken | -20 | -20 | -50 | -62 |
S | Ecologisch Bermbeheer | -49 | -49 | -49 | -49 |
T | Overig | -58 | -62 | -64 | 45 |
Totaal bijstellingen structureel | 1.443 | 2.478 | 3.037 | 704 | |
Bijstellingen incidenteel | |||||
U | Baggeren Havens | -29 | |||
V | Bestrijding Japanse Duizendknoop | -25 | -20 | -15 | |
W | Loon- en prijscompensatie (voorzover niet elders verwerkt) | -14 | -4 | -5 | -5 |
Totaal bijstellingen incidenteel | -68 | -24 | -20 | -5 |
Toelichting bijstellingen | |
A | Conform de Kaderbrief 2023 is rekening gehouden met stijging van tarieven en prijzen met 3%. Dit met uitzondering van de kostendekkende producten. Ten aanzien van de looncompensatie uitgegaan van 6% in plaats van 3%. Dit gezien de CAO uitkomsten en onderhandelingen in andere sectoren. We zien dat de prijsstijging op dit moment deze reguliere indexatie overstijgt. Welke effecten dit heeft voor 2023 is op dit moment moeilijk in te schatten. Het is de vraag of het prijspeil zich stabiliseert of juist verder aantrekt. Mogelijk effect hiervan kan zijn dat de begroting op onderdelen ontoereikend is en er gaandeweg het jaar bijgeraamd moet worden. |
---|---|
B | Op basis van de vastgestelde DVO's 2022 is de begroting 2023 aangepast. Hierbij is rekening gehouden met loonstijging van 6% en prijsstijging van 3%. Zie ook opmerking ten aanzien van prijsstijgingen gemaakt bij punt A. |
C | De afschrijvingen vallen hoger uit dan eerder begroot, dit wordt veroorzaakt door andere fasering van investeringen en een aantal bestaande kredieten is verhoogd in verband met de stijgende prijzen. Het gaat hierbij om de Brug Junne (aanvullende investering € 500.000 : kapitaallast € 17.000), Kindplein (aanvullende investering € 1.000.000 : kapitaallast € 25.000), Tunnel Slagenweg (aanvullende investering € 2.300.000 : kapitaallast € 46.000). |
D | Naast de inflatoire verhoging wordt er een meeropbrengst verwacht ten aanzien van de OZB in verband met areaaluitbreiding. |
E | Het gaat hier om de verhoging van leerlingenvervoer met € 67.000, WMO hulp bij huishouden met € 400.000, Jeugd met € 400.000 en gecertificeerde instellingen met € 50.000. Ten aanzien van het leerlingenvervoer zien wij de laatste jaren een toename in het aantal leerlingen en daarmee stijging in de kosten. Ten aanzien van WMO huishoudelijke hulp geldt dat hier steeds vaker een beroep op wordt gedaan en er is sprake van een nieuwe vorm van indiceren. De kosten van Jeugd nemen de laatste jaren ook toe, compensatie vindt (deels) plaats via de algemene uitkering. |
F | De opbrengsten van de publieksdienst laten een lichte stijging zien. Dit valt mede te verklaren doordat 2023 het laatste jaar is van de 5 "magere jaren". Vanaf maart 2014 hebben de documenten een geldigheidsduur van 10 jaar gekregen. Daarom wordt vanaf 2024 weer een toename verwacht. |
G | Ten aanzien van de verbonden partijen is aansluiting gezocht met de begrotingen van de betreffende partijen. |
H | Op basis van de uitkomsten meicirculaire 2022. Kanttekening hierbij is dat het accress voor de jaarschrijf 2026 een sterke daling laat zien. Als motivatie geldt het feit dat het kabinet kijkt naar een andere bekostingssystematiek voor gemeenten en een verruiming van het lokale belastinggebied. Hier is nog geen nadere invulling aan gegeven. |
I | Op basis van de uitkomsten septembercirculaire 2022. Hierin wordt deels het lagere accres van 2026 gecompenseerd maar in nog steeds fors lager dan 2025. |
J | In de 2e bestuursrapportage 2022 zitten nog enkele andere onderwerpen met structurele gevolgen voor de begroting: hier gaat hierbij onder andere om Sociaal medische indicatie en onderhoud van de sportvelden. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de 2e bestuursrapportage 2022 die gelijktijdig wordt aangeleverd. |
K | Het voordeel op afval en riolering valt te verklaren door het nieuwe GRP 2023 - 2027 waarover de raad nog separaat wordt geinfomeerd. Hierdoor vervallen een tweetal voorzieningen en zijn de ontrekkingen en toevoegingen aan deze voorzieningen niet meer noodzakelijk. |
L | Het groot onderhoud van de gebouwen wordt gedekt via de voorziening groot onderhoud. Voor de vervangingsinvestering geldt dit niet en hiervoor is een meerjarenplan opgesteld. Op basis hiervan vindt in 2023 / 2024 met name vervanging plaats ten aanzien van Sporthal Carrousel en Cultureel Centrum Carrousel. In 2025 is vervanging ten aanzien van Zwembad Carrousel gepland. |
M | Al enkele jaren zijn de inkomsten via leges begraafplaatsen te hoog geraamd. De verwachting is dat hier de komende jaren ook geen verandering in gaat komen, daarom wordt voorgesteld de inkomsten structureel te verlagen. |
N | Ten aanzien van de grondexploitaties is aansluiting gezocht met het MJP 2023. |
O | Op dit moment zijn er nog geen tarieven vastgesteld voor 2023. Gezien de omstandigheden is het lastig om een goede inschatting te maken van de energiekosten. Vooralsnog lijkt het verstandig om ook op de lange termijn (structureel) rekening te houden met hogere kosten ten opzichte voor inkoop van electriciteit en gas. Het is niet de verwachting dat het prijsniveau zal dalen naar het niveau van voor 2022. Voorgesteld wordt op de prijsstijging ten opzichte van de basisbegroting 2022 voor de helft structureel te ramen. Of de budgetten daarmee toereikend zijn zal nog moeten blijken. We zullen hier in de bestuursrapportages op terug komen. |
P | De verwachting is dat het dividend van de BNG de komende jaren hoger gaat uitvallen dan geraamd. |
Q | De afgelopen jaren is een groot deel van de openbare verlichting in Ommen omgebouwd naar LED verlichting. Ten tijde van de uitvoering van deze vervangings- werkzaamheden is er Europese besluitvorming geweest over de uitfasering van spaarlampen vanaf 2024. Als gevolg daarvan dient de gemeente ook voor de nu nog in gebruik zijnde spaarlampen, welke toegepast worden in de openbare verlichting, over te stappen op LED-verlichting. |
R | Het gaat hierbij om onderhoud / vervanging van bruggen. Op basis van de uitgangspunten opgenomen in het beleidsplan worden de civieltechnische kunstwerken periodiek geïnspecteerd. |
S | In 2021 is het besluit genomen ecologisch bermbeheer te gaan invoeren. Ook omdat ecologisch bermbeheer essentieel onderdeel is van de aanpak van de eikenprocessierups. |
T | Het gaat hier om diverse kleinere verschillen, die gezien de omvang, niet nader worden toegelicht. |
U | Door het stromingspatroon in het water van de Vecht ter hoogte van de recreatiehaven hoopt daar slib (zand) op waardoor de haven steeds minder toegankelijk wordt. Deze verzanding is een doorlopend proces. Bootrecreanten konden steeds moeilijker bij de haven komen als gevolg van deze verzandingen. |
V | Japanse Duizendknoop (en andere Aziatische duizendknopen) is een invasieve exoot die grote schade toebrengt aan gewassen, biodiversiteit, infrastructuur en funderingen. Met dergelijke schades zijn we in onze gemeente nog niet geconfronteerd, maar het risico is reëel. De soort is moeilijk te verwijderen en verspreid zich snel, als gevolg van besmette grond, compost en bijvoorbeeld machines waar plant- of wortelresten aan bleven kleven. |
W | Zie toelichting bij A. |
Aandachtspunten:
Tekstblok
Toekomstige ontwikkelingen
Jeugd
Rijk en VNG werken op dit moment aan de Hervormingsagenda jeugdzorg. Deze zal naar verwachting dit najaar worden afgerond. Vooruitlopend hierop zijn voor de jaren 2022 en 2023 reeds aanvullende, incidentele middelen toegevoegd aan het gemeentefonds, in lijn met de financiële reeks van de uitspraak van de Commissie van Wijzen (CvW). Naast de besparingsopgave die volgt uit de uitspraak van de Commissie van Wijzen heeft het kabinet besloten tot het realiseren van de aanvullende besparing van structureel € 511 miljoen, welke een Rijksverantwoordelijkheid is gemaakt. Concreet betekent dit dat het aan de Rijksoverheid is om de besparing in te vullen met (wettelijke) maatregelen. Het gaat daarbij om maatregelen waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben of waarbij alternatieve inkomsten gegenereerd worden (bv door middel van de invoering van een eigen bijdrage). Ook draagt het Rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang vinden.
Partijen erkennen de noodzaak om op deze ontwikkelingen te anticiperen en aanvullende afspraken te maken ten aanzien van de te verwachten ruimte in de gemeentelijke begroting aanvullend op de meicirculaire. Zij spreken daarom het volgende af:
- Gemeenten mogen in de jaarschijven 2024 tot en met 2026 de middelen die op de aanvullende post zijn gereserveerd meenemen in hun meerjarenraming[1] . Concreet gaat het om respectievelijk € 1.265 miljoen, € 758 miljoen en € 367 miljoen (zie tabel).
- Daarnaast mogen gemeenten in hun begroting rekening houden met een besparing van € 100 miljoen in 2024, € 500 miljoen in 2025, € 500 miljoen in 2026 en vanaf 2027 € 511 miljoen structureel als gevolg van maatregelen die het Rijk zal uitwerken.
Bedragen x €1 mln | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Basis | 1.828 | 1.828 | 1.828 | 1.828 |
Dossiers met overeenstemming | -374 | -463 | -570 | -961 |
Aanvullende maatregelen (besparing) | -100 | -500 | -500 | |
Totaal | 1.445 | 1.265 | 758 | 367 |
1 mln staat gelijk aan: Ommen | 833 | 833 | 833 | 833 |
Bedragen x € 1 | ||||
Maximum scenario voor Ommen | 1.204.000 | 1.054.000 | 632.000 | 306.000 |
Reeds opgenomen | 785.000 | 725.000 | 652.000 | 386.000 |
Effect stelpost Ommen | 419.000 | 329.000 | -20.000 | -80.000 |
Lager te ramen uitgaven | 100.000 | 400.000 | 300.000 |
Hogere kosten energie
Op dit moment zijn er nog geen tarieven vastgesteld voor 2023. Gezien de omstandigheden is het lastig om een goede inschatting te maken van de energiekosten. Vooralsnog lijkt het verstandig om ook op de lange termijn (structureel) rekening te houden met hogere kosten ten opzichte voor inkoop van electriciteit en gas. Het is niet de verwachting dat het prijsniveau zal dalen naar het niveau van voor 2022. Voorgesteld wordt op de prijsstijging ten opzichte van de basisbegroting 2022 voor de helft structureel te ramen. Of de budgetten daarmee toereikend zijn zal nog moeten blijken. We zullen hier in de bestuursrapportages op terug komen.
Loon- en prijsstijgingen
We zien dat de prijsstijging op dit moment deze reguliere indexatie overstijgt. Welke effecten dit heeft voor 2023 is op dit moment moeilijk in te schatten. Het is de vraag of het prijspeil zich stabiliseert of juist verder aantrekt. Mogelijk effect hiervan kan zijn dat de begroting op onderdelen ontoereikend is en er gaandeweg het jaar bijgeraamd moet worden.
C. Kredieten die samenhangen met de mutaties in de begroting
a. | Aanvullende krediet tunnel Slagenweg | € | 2.300.000 |
---|---|---|---|
b. | Aanvullend krediet brug Junne | € | 500.000 |
c. | Aanvullend krediet Kindplein Oost | € | 1.000.000 |
d. | Vervanging / renovatie Carrousel | € | 1.250.000 |
e | Vervanging / renovatie sporthal Slaghen | € | 24.000 |
f. | Bermversteviging | € | 250.000 |
g. | Toplaag natuurgras FC Ommen | € | 35.000 |
h. | Openbare verlichting verduurzaming 2e fase | € | 250.000 |
D. Grondexploitaties
Tegelijkertijd met de begroting wordt het MJP Grondexploitaties 2023 aan de raad aangeboden. Het MJP Grondexploitaties 2023 biedt hiermee een compleet overzicht van de financiële stand van zaken van de Ommense grondexploitaties met een bijbehorende toelichting. In de afgelopen jaren zijn diverse woningbouwplannen voorbereid (Haven West, De Vlierlanden, Boerenerven, Westflank etc.) en bedrijventerrein De Rotbrink die nu leiden tot realisatie en uitgifte van gronden.
In onderstaande tabel is een samenvatting van de resultaten per complex (grondexploitatie) weergegeven.
Samenvatting MJP 2023 | Resultaat | Resultaat | Resultaat |
---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Jaarrekening '21 | MJP 2023 | Verschil |
Westflank, Ommen | - 2.909 | - 3.009 | -100 |
Boerenerven, Ommen | 49 | 24 | -25 |
De Vlierlanden, Ommen | 2.704 | 2.616 | -88 |
Bulemansteeg, Lemele | - 347 | -347 | - |
Schuurmanstraat, Beerzeveld | 127 | 250 | 123 |
Alteveer voorzieningengebied, Ommen | 161 | 157 | - 4 |
Lemele II, Lemele | - 52 | 19 | 71 |
De Rotbrink, Ommen | 396 | 306 | -90 |
Haven Oost, Ommen | - 1.446 | - 1.520 | -74 |
Totaal | - 1.317 | - 1.504 | -187 |
E. Weerstandsvermogen, reserves en financiële kengetallen
Het weerstandsvermogen is een belangrijk item binnen de gemeentelijke financiële huishouding. Er dient een goed evenwicht te zijn tussen enerzijds de risico’s en anderzijds de mogelijkheden om die op te vangen.
Bij de Kadernota 2017 is het minimale weerstandsvermogen berekend voor de gemeente Ommen. De minimaal benodigde algemene reserve is toen berekend op € 3,5 miljoen. De onderbouwing is geactualiseerd en als volgt:
| € | 480.000 |
---|---|---|
| € | 800.000 |
| € | 750.000 |
| € | P.M. |
| € | 740.000 |
| € | 30.000 |
Totaal | € | 2.800.000 |
Hieronder is het verloop van de algemene reserve weergegeven, gebaseerd op de begroting zoals deze nu voorligt:
Bedragen x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 17.611 | 24.683 | 25.677 | 28.347 | 31.965 |
Resultaat jaarrekening 2021 | 4.201 | ||||
Budgetoverheveling | -823 | -289 | |||
Begrotingsresultaat | 3.694 | 1.283 | 2.670 | 3.618 | 1.300 |
Nieuwe stand | 24.683 | 25.677 | 28.347 | 31.965 | 33.265 |
Op basis van bovenstaande kan geconcludeerd worden dat Ommen de algemene reserve ruim boven de thans gewenste minimale omvang van € 2,8 miljoen in 2026 heeft.
Ratio risico's versus algemene reserve
De som van de (gekwantificeerde) risico's is € 2.800.000
De algemene reserve is per 1 januari 2023 groot € 24.683.000
Vergelijking van deze bedragen leidt tot onderstaande uitkomst:
Weerstandsvermogen | Begroting 2023 |
---|---|
Bedragen x € 1.000 | |
beschikbare capaciteit (per 1 januari 2023) | € 24.683 |
benodigde capaciteit | € 2.800 |
ratio weerstandsvermogen | 8,8 |
Idealiter is de uitkomst van deze ratio 1 of hoger. Een score van 8,8 kwalificeert als uitstekend.
Begroting 2023 | Verslag | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Kengetallen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Netto schuldquote | 38% | 14% | 30% | 26% | 28% | 27% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen* | 33% | 7% | 24% | 20% | 22% | 21% |
Solvabiliteitsratio | 34% | 43% | 43% | 48% | 53% | 55% |
Structurele exploitatieruimte | 0% | 3% | 3% | 5% | 6% | 3% |
Grondexploitatie | 15% | 17% | 3% | -4% | -3% | -2% |
Belastingcapaciteit** | 97% | 102% | 102% | 102% | 102% | 102% |
* Het gaat hier om de nettoschuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen.
** De belastingcapaciteit wordt berekend door de totale woonlasten meerpersoonshuishouden in jaar t te vergelijken met het landelijk gemiddelde in jaar t-1 en uit te drukken in een percentage.
Vanuit het Bestuursakkoord Samen Ommen mag de netto schuld quote niet hoger zijn dan 100%. Dit is gelijk aan de normering van de VNG. Meerjarig blijft Ommen ruim onder de 100%.
Voor gemeenten zijn er, in tegenstelling tot het bedrijfsleven, geen harde normen voor wat betreft de solvabiliteit. Ommen kende altijd een vrij lage solvabiliteit en meerjarig is te zien dat deze langzaam omhoog gaat richting de 55% in 2025 wat een positieve ontwikkeling is.
Ook de grondexploitatie laat een gunstige ontwikkeling zien. Ommen kent nu nog een relatief grote grondpositie, de komende jaren neemt deze sterk af.
F. Begroting in cijfers en grafieken
Baten Programma (incl. mutaties reserves) | Bedrag x € 1.000 | |
PRG_2.20 | Economie | 2.512 |
PRG_3.20 | Omgevingskwaliteit | 8.265 |
PRG_1.20 | Bestuur en Bedrijfsvoering | 42.302 |
PRG_4.20 | Samenleving | 5.570 |
Totaal baten | 58.649 |
Lasten Programma (incl. mutaties reserves) | Bedrag x € 1.000 | |
PRG_2.20 | Economie | -1.244 |
PRG_3.20 | Omgevingskwaliteit | -14.089 |
PRG_1.20 | Bestuur en Bedrijfsvoering | -15.256 |
PRG_4.20 | Samenleving | -26.775 |
Totaal lasten | -57.364 |
F. Vaststellingsbesluit
Hieronder treft u het vaststellingsbesluit voor de begroting aan.
Raadsbesluit
Onderwerp: programmabegroting 2023 en meerjarenbegroting 2024 t/m 2026
De raad van de gemeente Ommen;
mede gelet op de Kaderbrief 2023;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 4 oktober 2022;
gelet op de artikelen 189 tot en met 191 van de Gemeentewet;
Besluit:
- Met inachtneming van de deelbesluiten als genoemd onder punt 4 en verder, de programmabegroting 2023 vast te stellen, inclusief het onderdeel Reserves en Voorzieningen;
- De programmabegroting 2024-2026 voor kennisgeving aan te nemen en te gebruiken als basis voor het toekomstige beleid;
- In te stemmen met de inflatoire verhoging van de tarieven van rechten en belastingen met 3%, met dien verstande dat voor een aantal tarieven het uitgangspunt van 100% kostendekking geldt en als uitwerking van de begroting, dit te verwerken in de tarieven voor 2022, die worden vastgesteld op basis van een afzonderlijk voorstel "vaststelling diverse belastingverordeningen / tarieventabellen 2023";
MET BETREKKING TOT DE BUDGETWIJZIGINGEN DIE INGAAN IN HET BEGROTINGSJAAR 2023:
Structurele mutaties:
- In te stemmen met de volgende structurele mutaties die geld kosten voor 2023:
a. | Loon- en prijscompensatie | € | 1.104.000 |
---|---|---|---|
b. | Dienstverlening Hardenberg | € | 79.000 |
c. | Afschrijvingen | € | 124.000 |
d. | Maatschappelijk Domein | € | 867.000 |
e. | Uitkomsten 2e bestuursrapportage | € | 84.000 |
f. | Groot onderhoud / vervangingsinvesteringen | € | 72.000 |
g. | Begraafplaatsen | € | 115.000 |
h. | Energie | € | 450.000 |
i. | Onderhoud civiele kunstwerken | € | 20.000 |
j. | Ecologisch Bermbeheer | € | 49.000 |
k. | Indexactie gecertificeerde instellingen | € | 53.000 |
l. | Overig / afronding | € | 58.000 |
- In te stemmen met de volgende structurele mutaties die geld opleveren voor 2023:
a. | OZB | € | 28.000 |
---|---|---|---|
b. | Publieksdienst | € | 4.000 |
c. | Verbonden partijen | € | 92.000 |
d. | Algemene uitkering (meicirculaire) | € | 3.476.000 |
e. | Algemene uitkering (septembercirculaire) | € | 730.000 |
f. | Afval en riolering | € | 138.000 |
g. | Dividend | € | 50.000 |
Incidentele mutaties:
- In te stemmen met de volgende incidentele mutaties die geld kosten voor 2023:
a. | Baggeren Havens | € | 29.000 |
---|---|---|---|
b. | Bestrijding Japanse Duizendknoop | € | 25.000 |
c. | Loon- en prijsstijging | € | 14.000 |
Investeringen:
- Voor de volgende investeringen, die samenhangen met structurele budgetaanpassingen in de begroting 2023 een krediet beschikbaar te stellen:
a. | Aanvullend krediet tunnel Slaghenweg | € | 2.300.000 |
---|---|---|---|
b. | Aanvullend krediet brug Junne | € | 500.000 |
c. | Aanvullend krediet Kindplein Oost | € | 1.000.000 |
d. | Vervanging / Renovatie Carrousel | € | 1.250.000 |
e. | Vervanging / renovatie sporthal Slaghen | € | 24.000 |
f. | Bermversteviging 2023 | € | 250.000 |
g. | Toplaag natuurgras FC Ommen | € | 35.000 |
h. | Openbare verlichting verduurzaming 2e fase | € | 250.000 |
Met betrekking tot de begroting in algemene zin:
- Bovenstaande deelbesluiten, voor zover de financiële consequenties daarvan nog niet functioneel zijn geraamd, te verwerken in een begrotingswijziging voor 2023.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Ommen
d.d. 10 november 2022.
De raad voornoemd,
De griffier, | De voorzitter, |
---|---|
D.M. van der Harst | mr. drs. J.M. Vroomen |